“Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jakie są koszty związane z wprowadzeniem systemu tramwajowego do miasta? Sprawdźmy, ile tak naprawdę Olsztyn musiał zapłacić za swoje tramwaje.”
Koszt nabycia taboru
Podstawowym wydatkiem, jaki musi ponieść miasto decydujące się na wprowadzenie tramwajów, jest zakup odpowiedniego taboru. W przypadku Olsztyna, koszt ten wyniósł około 138 milionów złotych.
Varsovia, firma, która dostarczyła tramwaje dla Olsztyna, oferuje pojazdy o wartości od 5 do 6 milionów złotych za sztukę. Olsztyn zakupił łącznie 15 nowoczesnych tramwajów, co daje nam kwotę około 138 milionów złotych.
Budowa infrastruktury
Koszt nabycia taboru to jednak tylko jedna część wydatków. Drugą, równie istotną, jest budowa odpowiedniej infrastruktury, która obejmuje budowę torów tramwajowych, zakładanie sieci trakcyjnej oraz budowę przystanków. Szacuje się, że w przypadku Olsztyna koszt ten wyniósł w sumie aż 900 milionów złotych.
Infrastruktura konieczna do wprowadzenia tramwajów w Olsztynie obejmowała budowę 11 km torów, 20 przystanków, a także modernizację ulic i skrzyżowań. Całkowity koszt tych prac wyniósł około 900 milionów złotych.
Koszt eksploatacji
Nie możemy zapomnieć o bieżących kosztach związanych z utrzymaniem i eksploatacją tramwajów. Są to na przykład wynagrodzenia dla przewoźników, koszty utrzymania infrastruktury czy zużycie energii. W Olsztynie roczny koszt eksploatacji systemu tramwajowego wynosi ok. 20 milionów złotych.
Utrzymanie systemu tramwajowego w Olsztynie obejmuje m.in. koszty utrzymania taboru i infrastruktury, zużycie energii, a także wynagrodzenia pracowników. Rocznie miasto na te cele przeznacza około 20 milionów złotych.
Podsumowując, koszt wprowadzenia systemu tramwajowego do Olsztyna wyniósł blisko miliard złotych. Główną część tego wydatku stanowiła budowa infrastruktury, ale nie można zapomnieć o kosztach związanych z zakupem taboru oraz bieżącą eksploatacją systemu.
Kluczowe inwestycje Olsztyna w system tramwajowy
Inwestycja w system tramwajowy w Olsztynie to koszt, który nie ogranicza się tylko do zakupu nowoczesnych pojazdów. Miasto musiało wyłożyć solidną kwotę na infrastrukturę, która miała na celu przygotowanie terenu pod nową formę transportu miejskiego. Wydatek na zakup 15 tramwajów z firmy Varsovia wyniósł Olsztyn 138 milionów złotych. Wydatki na budowę infrastruktury, obejmującej 11 km torów, 20 przystanków i modernizację ulic, wyniosły natomiast aż 900 milionów złotych. Do tego dochodzą jeszcze koszty bieżące eksploatacji, które rocznie to około 20 milionów złotych. To wszystko sprawiło, że całość inwestycji przekroczyła blisko miliard złotych.